
Głównym zadaniem turbosprężarki jest doładowanie mocy silnika. W tym celu do jej napędu wykorzystuje się spaliny. Jak zbudowana jest turbosprężarka? Jak dokładnie działa, a przede wszystkim – jakie są jej zalety? Czy awaria turbosprężarki jest szybko rozpoznawalna? Odpowiedź znajdziesz poniżej.
Jak jest jej budowa?
Turbosprężarka składa się z turbiny, sprężarki i dwóch wirników. Dwa pierwsze elementy połączone są jednym wałem. Istotnym jest, że turbina nie posiada komory spalania, ponieważ tę rolę w jej imieniu pełni silnik spalinowy. Dzięki turbinie możemy osiągnąć wyższe osiągi silnika na tej samej pojemności.
Jak działa?
Turbina nie działa w skomplikowany sposób. Spaliny, które wtłaczają się do środka, uderzają w łopatki wirnika turbiny (tzw. ciepła strona turbiny) i rozkręcają go, następnie przez wałek umieszczony w środku prędkość przenoszona jest na część sprężającą (tzw. zimną stronę). Wirnik sprężarki ma za zadanie wytworzyć podciśnienie, zassać powietrze, sprężyć je i wtłoczyć do komory silnika. W ten sposób, bez konieczności powiększenia litrażu silnika, łatwo zwiększamy jego moc, ponieważ więcej powietrza w cylindrze to możliwość dostarczenia większej ilości paliwa.
Awaria turbosprężarki – jak jej uniknąć?
Turbosprężarka rzadko psuje się ze względu na jej eksploatację. Najczęściej do ich awarii dochodzi z powodu nieodpowiedniego użytkowania.
Jeżeli turbosprężarka zasila silnik twojej maszyny, to musisz pamiętać o tym, żeby ochłodzić ją po ciężkiej pracy. Jeżeli szybko wyłączysz koparkę, to turbosprężarka może się zniszczyć, ponieważ pomimo zgaszonego silnika wirnik turbosprężarki wciąż będzie się kręcił (aż 120 000 obrotów na minutę!). Oczywiście, turbosprężarka nie zepsuje się za pierwszym razem. Jednak jeżeli często będziemy wyłączać rozgrzany silnik, to prędzej czy później doprowadzimy do awarii.
Oczywiście istotną kwestią dla żywotności turbosprężarki są odpowiednie smarowanie i odpowiedni olej silnikowy, a raczej jego regularna wymiana. Stary i zanieczyszczony olej wywołuje bowiem wyżłobienia na łożyskach.
Łożyska turbosprężarki są smarowane olejem dostarczanym z układu silnikowego, ale warunki pracy w turbosprężarce są o wiele trudniejsze. W związku z powyższym jakiekolwiek nieprawidłowości doprowadzają do jej awarii.
Żywotność turbosprężarki zależy zatem od naszego działania i dbałości o sprzęt oraz jego odpowiednie użytkowanie.