
Co to jest łożysko główne zwolnicy i gdzie je kupić?
Łożysko główne zwolnicy koparki jest to łożysko toczne, przeważnie asymetryczne i skośne, którego zadaniem jest zminimalizowanie oporu tarcia podczas pracy przekładni planetarnej. Łożyska zwolnicy/hydromotoru występujące w koparkach o przedziale wagowym 1.5-50 z reguły dzielimy na dwa typy: łożyska stożkowe oraz łożyska skośne.
Łożysko zwolnicy skośne zbudowane jest w ten sposób, że bieżnia wewnętrzna i zewnętrzna łożyska są położone względem siebie asymetrycznie. Ma to za zadanie zmniejszenie powierzchni pracy zwolnicy oraz zwiększenie odporności naciskowej. W koparkach występują dwa typy łożysk skośnych: jednorzędowe oraz dwurzędowe. Różnią się tym, że do zwolnicy wykorzystującej łożyska jednorzędowej musimy zainstalować dwa łożyska oddzielone seagerem. Natomiast do zwolnicy z łożyskiem dwurzędowym instalujemy jedno zabezpieczane na seager lub na śruty.
Łożysko zwolnicy skośne ma budowę otwartą aby zmaksymalizować przepływ oleju, a zarazem zminimalizować występujące tarcie.
Tego typu łożyska są bardzo wyczulone na brak lub złą jakość oleju. Dodatkowo ze względu na asymetryczną konstrukcję łożyska praktycznie niemożliwe jest jego wyjęcie ze zwolnicy bez wcześniejszego uszkodzenia łożyska. Przeważnie dochodzi do wysypania się kulek łożyska.
Na światowym rynku jest tylko kilku producentów łożysk zwolnicy. Stąd tak duży problem w ich nabyciu oraz dosyć wygórowana cena zakupu.
Za asymetryczne łożysko zwolnicy średniej klasy przyjdzie nam zapłacić od 200 do 3000 zł, w zależności od typu łożyska oraz od jego wielkości. Stąd tak duże problemy w wycenie naprawy tego typu podzespołów. Tego typu łożyska możesz nabyć w firmach zajmujących się importem części specjalistycznych do maszyn budowlanych lub w serwisach. Nasza firma posiada naprawdę szeroką gamę łożysk, szczególnie tych trudnodostępnych. Jeżeli szukasz łożyska skontaktuj się z naszym przedstawicielem, który udzieli Ci fachowej pomocy.