Nasza firma specjalizuje się w sprzedaży hydromotorów oraz zwolnic. Dosyć często klienci mają problemy z ich prawidłowym zwymiarowaniem. Poniżej pokażemy jak mierzyć zwolnicę, hydromotor.
Hydromotor to inaczej zwolnica wraz z silnikiem jazdy. W naszej ofercie znajdują się zarówno same przekładnie/zwolnice, jak i kompletne hydromotory jazdy. Aby dobrać odpowiedni silnik potrzeba kilku podstawowych informacji. Oczywiście przydatnym są również VIN maszyny lub numer katalogowy części, ale aby mieć 100% pewność, że zakupiony przez nas hydromotor będzie pasował, najlepiej odpowiednio go zmierzyć.
Otwory mocujące
Dobierając hydromotor czy zwolnicę sprzedawca z pewnością poprosi o ilość otworów mocujących do ramy oraz ilość otworów mocujących do koła napędowego. Na rysunku 1 widzimy rozmieszczenie tych otworów. Dwa górne rysunki pokazują otwory do ramy, natomiast na dole mamy pokazane otwory montażowe do koła napędowego. Bardzo często zdarza się, że ilość otworów jest prawidłowa, ale ich rozstaw może się różnić. Dlatego zawsze warto zmierzyć odległość pomiędzy otworami. Będziemy mieli wtedy stuprocentową pewność, że dana zwolnica/hydromotor będzie pasować do maszyny. Istnieje oczywiście możliwość przerobienia otworów mocujących, jednak dotyczy to sytuacji kłopotliwych, skrajnych.
Aby podać ilość otworów nie ma potrzeby wyciągania hydromotoru z koparki. Od strony gwiazdy napędowej są łatwo widoczne śruby mocujące zębatkę. Natomiast od strony silnika wystarczy ściągnąć dekiel ramy, oczyścić go z piachu i policzyć ilość śrub. Nieco inaczej sprawa przedstawia się w przypadku średnicy otworu w ramie i średnicy otworu w kole napędowym.
Średnice otworów
Musimy wyciągnąć hydromotor i dokładnie zmierzyć średnice. Nie możemy podawać ich „na oko” albo w przybliżeniu. Wymiary muszą być precyzyjne, ponieważ poszczególne modele mogą różnić się 5 czy 10 milimetrami. Średnice najlepiej zmierzyć suwmiarką – centymetr krawiecki albo metrówka nie zdadzą w tym wypadku testu. Średnicę otworu w ramie mierzymy od strony silnika jazdy, natomiast średnicę otworu w kole napędowym „od spodu”. Na rysunku 2 widzimy dokładnie o jakie wymiary chodzi.
Jeżeli mamy mały hydromotor, o niewielkiej średnicy oscylującej w granicach 140 – 160 mm, nie powinno być żadnych problemów z jej zmierzeniem. Jeśli jednak hydromotor jest większy, np. średnica wynosi ponad 300 mm, możemy potrzebować dużej, profesjonalnej suwmiarki. I prawdopodobnie pomocy przy mierzeniu 😉
Mamy nadzieję, że ten krótki artykuł przedstawiający jak mierzyć zwolnicę prawidłowo będzie pomocny. Tak naprawdę nie jest to ani trudne ani pracochłonne – zajmuje dosłownie 1 – 2 minuty. Pomoże natomiast uniknąć zbędnych pomyłek.