
Bardzo często koło napędowe gąsienicy znajdziemy pod nazwą gwiazdy napędowej. Jest to koło profilowane z zębami, które zazębiają się z gąsienicą. W przypadku pojazdów z gąsienicami napędzane przez silnik koło zębate może być umieszczone z przodu lub z tyłu pojazdu, lub w niektórych przypadkach z obu. Może być również trzecia zębatka, uniesiona, napędzająca tor. W zasadzie trudno wyobrazić sobie prawidłowo działające podwozie gąsienicowe bez właściwie funkcjonujących koła napędowego oraz koła napinającego. Koła napędowe wykonuje się z wysokiej jakości stali i oddaje się je do hartowania. Proces ten ma na celu uzyskanie maksymalnej możliwej wytrzymałości na ścieranie.
Gąsienicowy układ bieżny
Jest to mechanizm, który umożliwia poruszanie się pojazdów za pomocą gąsienic. Zwiększają one powierzchnię styku pojazdu z podłożem – zmniejszają nacisk jednostkowy i poprawiają przejezdność terenu. Gąsienice wykorzystuje się oczywiście w koparkach, ale także w czołgach, spycharkach czy transporterach opancerzonych. Generalnie, gąsienice wykorzystuje się w takich maszynach, które manewrują na nieutwierdzonych powierzchniach. Podstawowy układ gąsienicowy składa się z zamkniętej taśmy gąsienicowej, która otacza koła nośne. Większość konstrukcji zawiera osobno koło napędowe gąsienicy oraz koło kierunkowe. Dodatkowo można zastosować rolki podtrzymujące, a także koło napinające. Rysunek po prawej przedstawia schemat przykładowego gąsienicowego układu bieżnego:
1. rolka gąsienicowa
2. rolka podtrzymująca
3. przednie koło napinające
4. koło napędowe
5. łańcuch
6. hydromotor
Pojazd wyposażony w gąsienice porusza się za sprawą obracającego się koła napędzającego. Koło to zazębiając się z taśmą gąsienice wprawia ją w ruch. Część gąsienicy znajdująca się nad kołami porusza się w kierunku ruchu pojazdu, a część dolna ścieli się po podłożu tworząc utwardzony tor dla przemieszczających się po niej kół nośnych wraz z całym pojazdem. Niewątpliwą zaletą gąsienicowego układu bieżnego jest poprawienie możliwości operowania pojazdu w trudnych warunkach terenowych. Wszystko za sprawą wspomnianego wyżej zmniejszonego nacisku jednostkowego, który ogranicza grzęźnięcie i poślizg pojazdu.