
Łożyska walcowe
Łożyska walcowe to łożyska toczne z elementami tocznymi w kształcie walca. Mają one charakter rozłączny, to znaczy co najmniej jeden z pierścieni pozbawiony jest jednej bieżni, co umożliwia montaż i nieznaczne przemieszczenia względem oprawy w czasie pracy. Służą one do przenoszenia znacznie większych obciążeń, niż łożyska kulkowe tych samych rozmiarów.
Łożyska walcowe mają budowę rozłączną. Poszczególne ich części możemy oddzielić od siebie bez użycia większej siły. Oznacza to, że łożysko, a w zasadzie pierścień, jest pozbawiony bieżni. Umożliwia to wychylanie się łożyska z oprawy, w jednym lub drugim kierunku. Znacznie ułatwia to montaż łożyska i umożliwia przenoszenie większych obciążeń.
Łożysko walcowe składa się z:
– pierścienia zewnętrznego
– pierścienia wewnętrznego
– koszyka
– wałeczków
Występuje kilka różnych typów oznaczonych symbolami NU, NJ, NUP, N, NF dla łożysk jednorzędowych oraz NNU, NN dla łożysk dwurzędowych w zależności od konstrukcji lub braku bocznych obrzeży.
Istnieje wiele podziałów łożysk walcowych (między innymi pod kątem możliwości przenoszenia sił osiowych). Możemy jednak wyróżnić przede wszystkim łożyska jednorzędowe, dwurzędowe i wielorzędowe. Łożyska jednorzędowe świetnie sprawdzają się przy bardzo dużych prędkościach obrotowych przy narażeniu na zjawisko niewspółosiowości. Łożyska dwurzędowe przejmują poza bardzo dużymi obciążeniami promieniowymi i obciążeniami osiowymi w obu kierunkach również momenty wywrotne. Wielorzędowe zaś dają możliwość przenoszenia dużych obciążeń promieniowych przy zachowaniu dużej prędkości obrotowej i nośności.
Zastosowanie
Łożyska walcowe stosuje się przede wszystkim w łożyskowaniach, w których nośność oporowych łożysk kulkowych jest niewystarczająca. Ten typ łożysk z powodu swojej budowy może przenosić znacznie większe obciążenia promieniowe niż łożyska stożkowe oraz kulkowe. Mały opór tarcia, a przy tym duża nośność łożysk walcowych to niezastąpione uzupełnienie mechanizmów przekładni. Przy odpowiedniej eksploatacji łożyska mogą pracować nawet 30 lat (na przykład w przekładniach walcarek).