FHU SOJKA

  • polski
  • angielski
  • czeski
  • niemiecki
  • rosyjski
  • STREFA KLIENTA
    • REJESTRACJA / LOGOWANIE
    • MOJE KONTO
    • REALIZACJA ZAMÓWIENIA
  • Aktualnie brak produktów w koszyku
  • HOME
  • O FIRMIE
  • SERWIS
  • JAK WYSŁAĆ
  • SKLEP ON-LINE
  • BAZA WIEDZY
  • KONTAKT
Joanna
11 czerwca 2019 / Published in PORADNIKI, PORADY EKSPERTA

Łożysko stożkowe, czyli duże obciążenia przy niewielkim tarciu

Jak jest zbudowane łożysko stożkowe?

Łożysko stożkowe to rodzaj łożyska tocznego. Jego elementy mają zazwyczaj kształt ściętych stożków, które poruszają się po bieżni. Łożyska te przenoszą obciążenia złożone, tzn. jednocześnie występujące obciążenia promieniowe i osiowe. Ponadto, wyróżniają je niskie tarcie, niski poziom hałasu oraz niewielka ilość wytwarzanego ciepła.

Łożysko stożkowe składa się z pierścienia zewnętrznego i pierścienia wewnętrznego. Na bieżni pierścienia zewnętrznego znajduje się koszyk z wałeczkami. Pierścień wewnętrzny służy do zamocowania łożyska na wale, natomiast pierścień zewnętrzny do zamocowania łożyska w obudowie lub oprawie. Jego budowa sprawia, że ten rodzaj łożyska bardzo dobrze przenosi nawet spore obciążenia do kolejnych partii maszyny. Sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy wprost proporcjonalnie od wielkości kąta bieżni.

Jest to typowe łożysko dzielone – każdy z pierścieni łożyska, jak i koszyk z elementami tocznymi możemy od siebie oddzielić bez użycia większej siły. W związku z tym, łożysko musi być cały czas obciążone spoczynkową siłą osiową. Dzielona konstrukcja wpływa również na fakt, że tych łożysk nie produkuje się z wbudowanymi uszczelnieniami. Niemniej, taka budowa ułatwia montaż łożysk.

Podział łożysk

Ze względu na kierunek przenoszenia obciążeń wyróżniamy łożyska: Łożysko stożkowe

– jednorzędowe

– dwurzędowe

– wielorzędowe.

Jednorzędowe przejmuje obciążenia osiowe z jednego kierunku. Jest zwykle łożyskiem sparowanym – jako jedno z pary przeciwstawnie zabudowanych takich samych łożysk stożkowych. Adekwatnie, łożysko dwurzędowe przejmuje obciążenia w obu kierunkach. Natomiast łożyska wielorzędowe pozwalają na łożyskowanie przy niewielkich i umiarkowanych prędkościach. Ich najczęściej spotykaną odmianą jest łożysko czterorzędowe.

Zastosowanie

Łożysko umożliwiają niezależny obrót jednego lub dwóch elementów wokół osi obrotu łożyska. Dodatkowo łożysko umożliwia przeniesienie danych obciążeń na wybrane podzespoły przy maksymalnie zminimalizowanym tarciu. Łożyska stożkowe stosuje się na wałach, gdzie konieczne jest przenoszenie dużych obciążeń osiowych oraz promieniowych jednocześnie. W związku z tym stosuje się je w maszynach i urządzeniach, które poddaje się bardzo dużym przeciążeniom. Łożyska stożkowe wykorzystuje się również tam, gdzie nie radzą sobie łożyska kulkowe.

What you can read next

W jaki sposób zużywają się rolki jezdne koparki?
Zwolnica KAYABA – napędy jazdy do minikoparek
O-ringi i simmeringi – najpopularniejsze wśród uszczelnień

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

Wyszukaj

 

NAJNOWSZE WPISY:

  • Serwis koparki – jak przygotować sprzęt na sezon wiosenny?

  • Wycieki z silnika obrotu – przyczyny i skutki

  • Czy minikoparka Kubota KX018-4 oraz Kubota U36-4 to odpowiednie maszyny do budowy linii światłowodowych?

  • W jaki sposób zużywają się rolki jezdne koparki?

  • Podwozie gąsienicowe koparki: podstawy pielęgnacji

 

KATEGORIE WPISÓW:

  • Bez kategorii
  • budownictwo ziemne
  • DEMONTAŻ I MONTAŻ
  • KOPARKI
  • NAPRAWA ZWOLNICY
  • PORADNIKI
  • PORADY EKSPERTA
  • REGENERACJA
  • SPRZEDAŻ KOPAREK
  • USZKODZENIA I AWARIE
  • ŁADOWARKI
 

ARCHIWA WPISÓW:

  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • październik 2018
  • czerwiec 2018
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016

KATEGORIE W SKLEPIE ON-LINE:

ZĘBATKI ATAKUJĄCE
SETY REDUKCYJNE
OBUDOWY ZWOLNICY
WAŁKI ZWOLNICY
WAŁKI SILNIKA
ZĘBATKI POŚREDNIE
KOMPLETNE PRZEKŁADNIE PLANETARNE
USZCZELNIACZE SILNIKÓW JAZDY
USZCZELNIENIA GŁÓWNE I PŁYWAJĄCE
ŁOŻYSKA IGIEŁKOWE I KOSZYCZKOWE SATELIT
ŁOŻYSKA WALCOWE SATELIT
ZĘBATKI I SATELITY
ŁOŻYSKA GŁÓWNE
ZAWORY TALERZOWE SILNIKA JAZDY
TŁOCZKI SILNIKA JAZDY
STABILIZATORY SILNIKA JAZDY
PROWADNICE SILNIKA JAZDY
KORBOWODY I CZĘŚCI
USZCZELNIACZE SILNIKÓW OBROTU
USZCZELNIACZE CYLINDRYCZNE SIŁOWNIKÓW
ŁOŻYSKA WAŁKA SILNIKA
ŁOŻYSKA STOŻKOWE
O-RINGI I SIMMERINGI
TURBINY

MAPA WITRYNY:

STRONA GŁÓWNA
O NASZEJ FIRMIE
NASZ SERWIS
JAK WYSŁAĆ
BLOG
DOJAZD DO NAS
KONTAKT Z NAMI

STREFA UŻYTKOWNIKA:

SKLEP ON-LINE
MOJE KONTO
REJESTRACJA KONTA
REALIZACJA ZAMÓWIENIA
MÓJ KOSZYK
REGULAMIN SKLEPU ON-LINE
POLITYKA PRYWATNOŚCI
USTAWIENIA PRYWATNOŚCI
WYLOGUJ SIĘ

ZNAJDŹ NAS NA INSTAGRAMIE

Zobacz też nasze inne witryny: NAPRAWA HYDROMOTORÓW

Projekt i realizacja: pi-ART Agencja

Copyright © FHU SOJKA 2017 ~ 2019
Wszelkie Prawa Zastrzeżone

naprawa zwolnic  |  naprawa zwolnicy  |  naprawa hydromotoru  |  naprawa hydromotorów  |  naprawa silników jazdy  |  naprawa silnika jazdy  |  regeneracja zwolnic  |  regeneracja hydromotorów  |  regeneracja silników jazdy  |  naprawa rozdzielaczy  |  regeneracja rozdzielaczy  |  części do zwolnic  |  części do silników jazdy  |  turbosprężarka koparki  |  uszczelnienie siłownika  |  uszczelnienie zwolnicy  |  łożysko zwolnicy  |  wałek zwolnicy  |  zwolnica koparki  |  hydromotor koparki

Copyright © FHU SOJKA 2017 ~ 2019
Wszelkie Prawa Zastrzeżone

Projekt i realizacja:
pi-ART Agencja

TOP