ZAPOMINAŁEŚ HASŁA? NIC NIE SZKODZI!

NAPRAWA
ROZDZIELACZY

Najczęstszą z objaw uszkodzenia rozdzielacza jest wyraźny spadek wydajności pracy nie całej maszyny lecz jednego z jej elementów. Na przykład siły siłowników.

Naprawa uszkodzonego rozdzielacza polega na odseparowaniu wszystkich sekcji urządzenia, znalezieniu wadliwego elementu oraz jego wymianie lub regeneracji. Prawie nigdy nie dzieje się tak, że uszkodzony zostaje cały rozdzielacz. Najczęściej „pada” jedna lub dwie jego sekcje odpowiedzialne za dany zespół czynności.

Rozdzielacze ciśnienia w koparkach psują się najrzadziej ze wszystkich elementów hydraulicznego układu siłowego. Zdecydowanie najczęściej awarii ulegają silniki jazdy, pompy hydrauliczne oraz kolumny obrotu.

WAŻNE
Jeżeli odczuwasz spadek siły siłownika lemiesza to weź pod uwagę fakt, że nie musi być to wina rozdzielacza. W 90% koparek olej hydrauliczny z rozdzielacza do siłownika lemiesza płynie dodatkowo przez kolumnę obrotu, która może mieć przecieki wewnętrzne, co z kolei doprowadza do przelewania się oleju hydraulicznego i samoczynnego otwierania się siłownika lemiesza.

NAPRAWA
POMP HYDRAULICZNYCH

Najczęściej naprawianymi pompami hydraulicznymi są pompy od mini ładowarek BOBCAT. Spowodowane jest to tym, że urządzenia bardzo często, oprócz swojej pierwotnej funkcji, muszą wykonywać dodatkowe zajęcia nośnika sprzętu wielonaczyniowego.

Jak każdy użytkownik wie, do tej maszyny można zamontować ponad 20 różnych rodzajów przystawek, które wymagają większej lub mniejszej ilości przepływu oleju hydraulicznego.

Na przykład łańcuch do wykopów liniowych wymaga minimum 80l przepływu oleju. Wymusza to na producentach montowania pomp high flow lub innych pomp o wysokiej wydajności.

Tego typu pompy są pod ciągłym, wysokim obciążeniem, co przekłada się na skróconą żywotność urządzenia.

OBJAWY
O uszkodzeniu pompy hydraulicznej będzie świadczyć znaczny spadek wydajności pracy maszyny po rozgrzaniu się oleju hydraulicznego do temperatury roboczej.

NAPRAWA
HYDROMOTORÓW

NAPRAWA HYDROMOTORÓW OBROTU
Należy pamiętać, że silnik (hydromotor) obrotu jest podzespołem w 100% “naprawialnym”. Rzadko kiedy dochodzi w nich do awarii wiążących się z zakupem nowego podzespołu. Najczęściej awarii ulega układ przeniesienia napędu lub sama zębatka napędzająca wieniec obrotu. W obydwu przypadkach awarię da się usunąć. Naprawa tego typu uszkodzeń w żadnym przypadku nie przekroczy połowy wartości nowego hydromotoru dlatego uważam, że nie ma to żadnego sensu.

NAPRAWA?
Silnik obrotu nie jest niczym innym jak ładnie “ubranym” silnikiem hydraulicznym (takim jak w przypadku układów napędowych jazdy) połączonym ze zwykłą przekładnią satelitarną potocznie zwaną zwolnicą. Jedynymi znaczącymi różnicami w budowie jest to, że w tym przypadku dodatkowo ze zwolnicy wychodzi duża zębatka, która ma za zadanie napędzenie wieńca obrotu. No i oczywiście silnik obrotu ze względu na ograniczony dostęp musi mieć być węższy od silnika jazdy. Przykładowo nowy oryginalny hydromotor obrotu do koparki gąsienicowej CASE 210CX kosztuje w granicach 20 tys zł netto. Wymiana uszkodzonego, pierwszego rzędu satelit wraz z regeneracją ich kosza oraz wymianą uszczelnień i łożysk baryłkowych, które mają zastosowanie w tym silniku wyniesie 6-8tys zł netto. Co daje nam w pełni zregenerowany podzespół za 40% ceny nowego. Przy zastosowaniu się do porad związanych z eksploatacją takich urządzeń , nie ma możliwości ponownej awarii podzespołu.

PORADY
Aby uniknąć awarii hydromotoru obrotu oraz jego przekładni należy zalecać się do działań wskazanych w instrukcji obsługi maszyny. Przede wszystkim należy wiedzieć jak i w jakich sytuacjach poprawnie używać hamulca obrotu. Zniweluje to przeciążenia oraz napięcia skośne występujące w przekładni. Drugą bardzo ważną sprawą jest regularne smarowanie układu napędowego obrotu oraz sprawdzanie czy nie ma on wycieków. Niedopilnowanie którejś z czynności wiążą się z zatarciem łożysk a finalnie z uszkodzeniem układu satelitarnego przenoszącego napęd hydromotoru. Stosowanie się do tych porad pomoże właścicielom takich maszyn w zaoszczędzeniu nie małej ilości kapitału. W następnym artykule opiszę problemy występujące podczas eksploatacji mniejszych koparek.

NAPRAWA
REDUKTORA OBROTU

Reduktor obrotu to nic innego jak zamocowana do silnika hydraulicznego zwolnica z planetarnym przeniesieniem napędu. Spójną reakcją działania silnika i zwolnicy (reduktora obrotu) jest obrót kabiny maszyny.

OBJAWY
Głównymi objawami uszkodzenia reduktora obrotu jest blokada pracy układu skrętu kabiny, niepokojące dźwięki z okolic wieńca obrotu lub nadmierny luz wieńca obrotu. Luz na wieńcu obrotu może świadczyć o zużyciu się elementów zębatych przeniesienia napędu. Należy pamiętać o tym, że nadmierny luz jest zapowiedzią awarii. W tej sytuacji warto wcześniej zareagować i nie czekać do momentu kompletnej blokady pracy podzespołu.

W przypadku dziwnych dźwięków dochodzących z okolicy wieńca obrotu możemy mieć do czynienia z uszkodzeniem pompy tłoczkowej zlokalizowanej wewnątrz silnika obrotu reduktora.Pamiętajmy, że wszystkie te uszkodzenia można śmiało usunąć korzystając z usług wyspecjalizowanych firm lub zakup odpowiednich części.

NAPRAWA
ZWOLNIC

Hydromotor wbrew powszechnemu mniemaniu nie jest bardzo skomplikowanym urządzeniem. Jego niektóre podzespoły mają stałe zastosowanie w transporcie czy w rolnictwie od wielu lat. Autoryzowany dealer będzie starał się usilnie przekonać każdego z nas, że hydromotor jest nierozbieralnym elementem np minikoparki albo, że nie ma do niego części zamiennych. Po to aby sprzedać nam nowy oryginalny za 5-20 tys zł.

Awarii prawie nigdy nie ulega cały hydromotor. Najczęściej psuje się satelitarny układ przeniesienia napędu lub jakaś jego część. Hydromotor jak każdy inny element mechaniki jest „ naprawialny ”. Regeneracja będzie znacznie mniej kosztowna niż zakup nowego oryginalnego hydromotoru, który de facto nie jest potrzebny.

Po co płacić za całe nowe urządzenie skoro 70% naszego urządzenia jest sprawne, a zawiodło kilka małych części, które z powodzeniem można zamontować i przywrócić cały silnik jazdy do działania.

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco.

Dlaczego warto się zapisać?

  1. Jako pierwszy dowiesz się o promocjach oraz nowościach.
  2. Zyskasz cenną wiedzę z naszej branży.
  3. Wiadomości wyślemy do ciebie 2-3 razy w miesiącu, zawsze możesz z nich zrezygnować.

TOP