
A Ty zapomniałeś ?
Wielu posiadaczy , operatorów minikoparek zapomina w okresie zimowym o serwisie swojej -swoich maszyn .W 99% przypadków mniejsze maszyny typu minikoparki nie są tak niezbędne do pracy jak w okresie letnim ponieważ nie są na tyle mocne aby pokonać warstwę zimowej zmarzliny dlatego pamiętajmy o tym , że zima jest to jedyny okres kiedy bez większego pośpiechu możemy dokonać niezbędnych napraw , konserwacji oraz serwisu minikoparki .
Po „przerzucie”maszyn z budów do bazy firmy należy powoli zacząć myśleć o tym aby przyszły sezon był lepszy a za czym idzie nasze maszyny muszą być non-stop na budowie , aby tak było należy wykonać odpowiedni przegląd napraw.
Jak poprawnie wykonać serwis maszyny ?
Jeżeli nie zauważamy większych braków technicznych naszej maszyny należy wymienić olej silnikowy maszyny , olej hydrauliczny oraz komplet filtrów – rzecz oczywista , jednak często pomijana . Brak wykonania tej czynności może w następnym sezonie skutkować przegrzewaniem się maszyny a za czym idzie konieczność przerwania pracy.
Po drugie należy sprawdzić stan techniczny wszystkich siłowników a przede wszystkim tych bezpośrednio odpowiedzialnych za pracę ramienia . Będąc przy ramieniu pamiętajmy o skasowaniu luzów w miejscu łączenia się łyżki z szybko złączem oraz z ramieniem koparki.
Następnym ważnym elementem jest przegląd przekładni jazdy , hydromotoru , zwolnicy minikoparki . Należy dokładnie zbadać czy nie ma ona wycieków a najlepiej oddać ją do profesjonalnego serwisu zajmującego się naprawą przekładni jazdy . Specjaliści ocenią stan zużycia przekładni , zregenerują uszczelniacze zwolnicy co zminimalizuje ryzyko awarii przekładni podczas pracy w sezonie letnim. Pamiętajmy o tym , że w przypadku niesprawnego siłownika istnieje możliwość transportu maszyny lub nawet zjazdu z budowy . W przypadku awarii przekładni maszyna zostaje uziemiona. Sprawdzając w jakim stanie jest zwolnica maszyny należy także spojrzeć na stan kół napędowych gąsienicy czy nie wymagają one wymiany .
Kolejnym z ważnych czynników jest sprawdzenia w jakim stanie jest nasz silnik obrotu . Aby to ocenić należy zbadać czy w różnych momentach nagrania silnika (zimny , ciepły , gorący ) kabina pod wpływem ruchu joysticka wykonuje takie same ruchy. Jeśli nie jest to pierwszy objaw zbliżających się kłopotów z silnikiem obrotu.
Wykonanie tych kilku czynności sprawdzających i zainwestowaniu niedużej ilości kapitału zminimalizujemy prawdopodobieństwo awarii maszyny podczas pracy w sezonie . Wszyscy z nas wiedzą jak duże straty płyną z każdego dnia przestoju maszyny , ba dnia – z każdej godziny !