
Najczęstszą przyczyną poważniejszych uszkodzeń silników jazdy, zwolnic, czy układów satelitarnych w maszynach budowlanych jest niekontrolowanie stanu oleju w zwolnicy. Jego brak powoduje drastycznie szybkie zużycie się zębatek, wałków atakujących układu satelitarnego oraz zacieranie się łożysk. W momencie gdy któryś element pęknie, dostaje się do modułu innych zębatek i zaczynają się „mielić” wszystkie elementy układu.
Drugą z popularnych przyczyn jest niedbałość o stan łożysk. Utrzymują one cały korpus urządzenia w ruchu. W momencie zatarcia, wypracowania się łożysk jego odłamki dostają się do układu satelitarnego przekładni powodując ten sam efekt który opisałem wyżej.
Kolejną z ważnych przyczyn jest nieumiejętne „obsługiwanie” maszyny przez operatora. Mam na myśli na przykład: bezmyślne zawracanie w kółko na asfalcie minikoparkami, co powoduje olbrzymie naprężenia skośne w przekładniach układu napędowego. Czy też wszelkiego rodzaju zbędne szarpanie w przód – tył gąsienicami.
Następnym czynnikiem na którego niestety nie mamy wpływu to wypracowanie się uszczelnień dociskanych przez łożyska co powoduje wyciek oleju i zatarcie się łożysk.
Ostatnim z kluczowych czynników jest z kolei zbyt duża ilość oleju w zwolnicy, posiadacze lub sumienne osoby nazywające siebie operatorami często wlewają tam olej metodą tzw. „do pełna”. Podczas zwiększenia się temperatury olej zaczyna zwiększać swoją objętość co powoduje wypychanie uszczelnień gumowych, a za czym idzie wyciek oleju lub też rozerwanie korpusu zwolnicy.
Jak uniknąć uszkodzeń silników jazdy?
Przepis jest dość prosty, należy kontrolować stan oleju w zwolnicy (części przekładniowej hydromotoru, dbać o stan łożysk, używać maszyn zgodnie z przeznaczeniem, mówiąc kolokwialnie trzeba myśleć co się robi. Oraz zatrudniać operatorów, którzy mają jakiekolwiek pojęcie o danej maszynie i o zasadach działania mechanizmów w niej zastosowanych. Doskonale wiem, że to ostatnie jest dość trudnym zadaniem, ale niestety coś kosztem czegoś.
Pamiętajmy, że nie jest istotne jaki olej wlejemy do zwolnicy może to być zwykły, najtańszy olej przekładniowy, ważne jest to, aby on tam po prostu cały czas był.