FHU SOJKA

  • polski
  • angielski
  • czeski
  • niemiecki
  • rosyjski
  • STREFA KLIENTA
    • REJESTRACJA / LOGOWANIE
    • MOJE KONTO
    • REALIZACJA ZAMÓWIENIA
  • Aktualnie brak produktów w koszyku
  • HOME
  • O FIRMIE
  • SERWIS
  • JAK WYSŁAĆ
  • SKLEP ON-LINE
  • BAZA WIEDZY
  • KONTAKT
Joanna
10 października 2019 / Published in PORADNIKI

Pompa hydrauliczna – kluczowy element układu hydraulicznego

Pompa hydrauliczna dostarcza do silnika hydraulicznego ciecz pod ciśnieniem. Bez niej niemożliwe byłoby zasilanie wielu maszyn wykorzystywanych w przemyśle, a także w wielu pojazdach specjalistycznych.

Pompa hydrauliczna zamienia energię mechaniczną dostarczoną przez silnik napędowy (spalinowy, elektryczny) na energię hydrauliczną zawartą w czynniku roboczym tłoczonym do instalacji pod odpowiednim ciśnieniem i z odpowiednią wydajnością. Można to zrobić na wiele sposobów. Stąd też mnogość typów pomp hydraulicznych – łopatkowe, zębate, śrubowe oraz tłoczkowe. Pompy zębate dzielą się na jednosekcyjne i wielosekcyjne, natomiast tłoczkowe na jednostrumieniowe i dwustrumieniowe. Niemniej, bez względu na typ każda pompa ma identycznie zadanie.

Pompy wielotłoczkowe

Pompa wielotłoczkowa składa się z kilku lub kilkunastu małych pomp tłokowych umieszczonych w jednym korpusie. Pompy wielotłoczkowe dzielą się na promieniowe oraz osiowe. W obydwu przypadkach zasada działania jest ta sama. Tłoczki pompy umieszczone w korpusie opierają się na pochylonej tarczy lub na mimośrodowym pierścieniu w pompie promieniowej. Obrotowy ruch pierścienia lub tarczy wymusza ruch posuwisto-zwrotny tłoczków. W związku z tym ciesz jest zasysana i tłoczona. Pompy wielotłoczkowe nie są wyposażone w zawory. Ich rolę spełniają tarcza rozdzielcza w pompie osiowej lub wałek rozdzielczy w pompie promieniowej. Obracają się wraz z pierścieniem lub tarczą przyłaczając przestrzenie robocze cylinderków na przemian do przewodu ssawnego lub tłocznego.

Pompy zębate

Pompy zębate są pompami o stałej wydajności. Cechują się prostą konstrukcją i dużą niezawodnością. Zakres ciśnień wynosi od 3,5 do 28 MPa a pojemności geometrycznych od 0,6 do 400 cm³/obr. Wydajność pompy zależy od pojemności geometrycznej i prędkości obrotowej silnika. Sprawność pomp zębatych zależy od temperatury cieczy, ponieważ wraz ze wzrostem temperatury zmniejsza się lepkość cieczy. Istnieją dwa rodzaje pomp zębatych, o zazębieniu zewnętrznym i zazębieniu wewnętrznym.

Pompy łopatkowe

Pompy łopatkowe ze względu na swą delikatną konstrukcję stosuje się wyłącznie do pompowania gazów oraz czystych i samosmarujących cieczy. Kluczowym elementem konstrukcyjnym pomp łopatkowych jest wirnik łopatki. Energia pochodząca ze sprężyn rozpiera łopatki w kierunku korpusu. Podczas ruchu wirnika łopatki przemieszczają czynnik roboczy z komory ssawnej do przestrzeni międzyłopatkowej. Tradycyjnie stosuje się je w napędach hydraulicznych obrabiarek. Ciśnienie osiągane w tych pompach wynosi do 6 MPa przy wydajności 3 dm³/s i prędkości obrotowej do 3000 obr/min. W zależności od rozwiązania konstrukcyjnego mogą one pracować jako pompy próżniowe, sprężarki powietrza lub pompy do cieczy.

Pompy śrubowe

Konstrukcja pomp śrubowych opiera się na śrubie ślimakowej, która poprzez ruch obrotowy wymusza obieg czynnika roboczego. Ciecz zamknięta w przestrzeniach pomiędzy ślimakiem a korpusem pompy zostaje przenoszona od strony ssawnej do tłocznej pompy. Pompa ślimakowa, podobnie do pompy wielotłoczkowej, nie posiada zaworów. Wydajność pomp śrubowych wynosi do 0,2 m3/s, ciśnienie osiągane przy prędkości obrotowej do 18 000 obr/min – 20 MPa. Pompy śrubowe są nieco mniej wydajne od pomp zębatych.

What you can read next

Czym charakteryzują się łożyska baryłkowe?
Części do koparek – które z nich niszczą się najszybciej?
Uszczelnienie siłownika – czy można wymienić je samodzielnie?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

Wyszukaj

 

NAJNOWSZE WPISY:

  • Serwis koparki – jak przygotować sprzęt na sezon wiosenny?

  • Wycieki z silnika obrotu – przyczyny i skutki

  • Czy minikoparka Kubota KX018-4 oraz Kubota U36-4 to odpowiednie maszyny do budowy linii światłowodowych?

  • W jaki sposób zużywają się rolki jezdne koparki?

  • Podwozie gąsienicowe koparki: podstawy pielęgnacji

 

KATEGORIE WPISÓW:

  • Bez kategorii
  • budownictwo ziemne
  • DEMONTAŻ I MONTAŻ
  • KOPARKI
  • NAPRAWA ZWOLNICY
  • PORADNIKI
  • PORADY EKSPERTA
  • REGENERACJA
  • SPRZEDAŻ KOPAREK
  • USZKODZENIA I AWARIE
  • ŁADOWARKI
 

ARCHIWA WPISÓW:

  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • październik 2018
  • czerwiec 2018
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016

KATEGORIE W SKLEPIE ON-LINE:

ZĘBATKI ATAKUJĄCE
SETY REDUKCYJNE
OBUDOWY ZWOLNICY
WAŁKI ZWOLNICY
WAŁKI SILNIKA
ZĘBATKI POŚREDNIE
KOMPLETNE PRZEKŁADNIE PLANETARNE
USZCZELNIACZE SILNIKÓW JAZDY
USZCZELNIENIA GŁÓWNE I PŁYWAJĄCE
ŁOŻYSKA IGIEŁKOWE I KOSZYCZKOWE SATELIT
ŁOŻYSKA WALCOWE SATELIT
ZĘBATKI I SATELITY
ŁOŻYSKA GŁÓWNE
ZAWORY TALERZOWE SILNIKA JAZDY
TŁOCZKI SILNIKA JAZDY
STABILIZATORY SILNIKA JAZDY
PROWADNICE SILNIKA JAZDY
KORBOWODY I CZĘŚCI
USZCZELNIACZE SILNIKÓW OBROTU
USZCZELNIACZE CYLINDRYCZNE SIŁOWNIKÓW
ŁOŻYSKA WAŁKA SILNIKA
ŁOŻYSKA STOŻKOWE
O-RINGI I SIMMERINGI
TURBINY

MAPA WITRYNY:

STRONA GŁÓWNA
O NASZEJ FIRMIE
NASZ SERWIS
JAK WYSŁAĆ
BLOG
DOJAZD DO NAS
KONTAKT Z NAMI

STREFA UŻYTKOWNIKA:

SKLEP ON-LINE
MOJE KONTO
REJESTRACJA KONTA
REALIZACJA ZAMÓWIENIA
MÓJ KOSZYK
REGULAMIN SKLEPU ON-LINE
POLITYKA PRYWATNOŚCI
USTAWIENIA PRYWATNOŚCI
WYLOGUJ SIĘ

ZNAJDŹ NAS NA INSTAGRAMIE

Zobacz też nasze inne witryny: NAPRAWA HYDROMOTORÓW

Projekt i realizacja: pi-ART Agencja

Copyright © FHU SOJKA 2017 ~ 2019
Wszelkie Prawa Zastrzeżone

naprawa zwolnic  |  naprawa zwolnicy  |  naprawa hydromotoru  |  naprawa hydromotorów  |  naprawa silników jazdy  |  naprawa silnika jazdy  |  regeneracja zwolnic  |  regeneracja hydromotorów  |  regeneracja silników jazdy  |  naprawa rozdzielaczy  |  regeneracja rozdzielaczy  |  części do zwolnic  |  części do silników jazdy  |  turbosprężarka koparki  |  uszczelnienie siłownika  |  uszczelnienie zwolnicy  |  łożysko zwolnicy  |  wałek zwolnicy  |  zwolnica koparki  |  hydromotor koparki

Copyright © FHU SOJKA 2017 ~ 2019
Wszelkie Prawa Zastrzeżone

Projekt i realizacja:
pi-ART Agencja

TOP