
Doskonale wiemy, że dla niektórych osób demontaż hydromotoru wraz z przekładnią to pierwszyzna. Każdy z nas musiał kiedyś zacząć swoją przygodę z problemami związanymi z eksploatacją maszyny. Dlatego też przedstawiamy prosty poradnik jak skutecznie zdemontować urządzenie aby łatwo można było później je zamontować a przy okazji nie uszkodzić czegoś innego.
Poradnik oparty jest na konkretnym przykładzie minikoparki CAT 301.8C
Pierwszą czynnością jaką wykonujemy jest zdjęcie gąsienicy, dlatego najpierw luzujemy kalamitkę napinającą gąsienicę po to aby możliwe było jej ściągnięcie z prowadnicy i koła napędowego. Pozbywamy się smaru, który pokaże się obok kalamitki i zabieramy się za ściąganie gąsienicy, pamiętajmy o tym aby tłoczek napinający gąsienicę był wsunięty do końca, znacznie nam to ułatwi późniejsze jej zamontowanie.
Co dalej ?
Po ściągnięciu gąsienicy zabieramy się za oczyszczenie hydromotoru i przekładni z osadu. Następnie ściągamy dekiel obudowy silnika jazdy, który znajduje się od wewnętrznej części(między gąsienicami). Usuwamy ziemię, która nagromadziła się za deklem. Pojawiają się nam przewody hydrauliczne. W celu łatwego montażu należy zaznaczyć lub zapamiętać który wąż i gdzie został zamocowany grubsze przewody to przewody zasilające. Zabieramy się za odkręcanie węży hydraulicznych, pamiętajmy o tym , że po odkręceniu przewodu zacznie nam się wylewać olej z układu dlatego należy mieć przygotowane korki aby zakręcić przewody, jeżeli dokonujemy demontażu w cięższych warunkach , gdzieś w środku pola (a wiemy, że tak bywa często) można korki zastąpić drewnianymi zaostrzonymi gałązkami , oczywiście tej metody nie polecamy chociaż stanowi to jakieś wyjście w ekstremalnych sytuacjach.
Nie zapobiegnie to wyciekowi oleju ale znacznie go spowolni . Aczkolwiek demontaż hydromotoru jest to dobry moment do wymiany oleju w układzie hydraulicznym który w koparce CAT 301.8C powinien być wymieniany nie rzadziej niż co 1000 mtg (dwukrotność czasu wymiany oleju silnikowego). Problematyczne może być odkręcenie węży, które były przykryte warstwą ziemi za deklem ponieważ często ulegają one korozji.
Dlatego dobrze zaopatrzyć się w jakiś odrdzewiacz typu WD-40 po to aby móc poluzować przewody. Po odłączeniu przewodów zabieramy się za odkręcenie śrub mocujących korpus zwolnicy do ramy gąsienicy. Po odkręceniu śrub pozostaje nam wyczyszczenie płaszczyzn rampy aby ułatwić montaż.
W celu zmniejszenia kosztów przesyłki(wagi) można odkręcić koło napędowe gąsienicy od korpusu przekładni.
Po regeneracji urządzenia pozostaje nam zamontowanie go w dokładnie taki sam sposób jak go zdemontowaliśmy.