
Okres zimowy tuż-tuż. A my, jak co roku, przypominamy o serwisowaniu Twojej maszyny! 😉
Wielu posiadaczy/operatorów minikoparek zapomina w okresie zimowym o serwisie maszyn. W 99% przypadków mniejsze maszyny typu minikoparki nie są tak niezbędne do pracy jak w okresie letnim, ponieważ nie są na tyle mocne aby pokonać warstwę zimowej zmarzliny. Dlatego pamiętajmy o tym, że zima to jedyny okres kiedy bez większego pośpiechu możemy dokonać niezbędnych napraw oraz serwis minikoparki.
Po „przerzucie” maszyn z budów do bazy firmy należy powoli zacząć myśleć o tym, aby przyszły sezon był jeszcze lepszy i nasze maszyny były non-stop na budowie. Aby tak było należy wykonać odpowiedni przegląd.
Jak poprawnie wykonać serwis minikoparki?
Jeżeli nie zauważymy większych braków technicznych naszej maszyny należy wymienić olej silnikowy, olej hydrauliczny oraz komplet filtrów. Jest to rzeczą oczywistą, jednak niestety często pomijaną. Brak wykonania tej czynności może w następnym sezonie skutkować przegrzewaniem się maszyny i w konsekwencji doprowadzić do przerwania pracy.
Po drugie należy sprawdzić stan techniczny wszystkich siłowników, a przede wszystkim tych bezpośrednio odpowiedzialnych za pracę ramienia. Będąc przy ramieniu pamiętajmy o skasowaniu luzów w miejscu łączenia się łyżki z szybkozłączem oraz z ramieniem koparki.
Następnym ważnym elementem jest przegląd przekładni jazdy/hydromotoru/zwolnicy minikoparki. Należy dokładnie zbadać czy nie ma ona wycieków, a najlepiej oddać ją do profesjonalnego serwisu zajmującego się naprawą przekładni jazdy. Specjaliści ocenią stan zużycia przekładni i zregenerują uszczelniacze zwolnicy, co zminimalizuje ryzyko awarii przekładni podczas pracy w sezonie letnim. Pamiętajmy o tym, że w przypadku niesprawnego siłownika istnieje możliwość transportu maszyny lub nawet zjazdu z budowy. W przypadku awarii przekładni maszyna zostaje uziemiona. Sprawdzając w jakim stanie jest zwolnica maszyny należy także spojrzeć na stan kół napędowych gąsienicy i określić czy nie wymagają one wymiany.
Kolejnym z ważnych czynników jest sprawdzenia w jakim stanie jest nasz silnik obrotu. Aby to ocenić należy zbadać czy w różnych momentach nagrzania silnika (zimny, ciepły, gorący) kabina pod wpływem ruchu joysticka wykonuje takie same ruchy. Jeśli nie – jest to pierwszy objaw zbliżających się kłopotów z silnikiem obrotu.
Dzięki wykonaniu tych kilku czynności sprawdzających i zainwestowaniu niedużej ilości kapitału zminimalizujemy prawdopodobieństwo awarii maszyny podczas pracy w sezonie. Wszyscy z nas wiedzą jak duże straty płyną z każdego dnia przestoju maszyny, ba – z każdej godziny!