
Co to jest?
Set redukcyjny to inaczej kompletny zestaw zębatek zwolnicy. Wykorzystuje się go w planetarnym układzie napędowym do przełożenia napędu – im więcej satelit w przekładni, tym mocniejsze przełożenie.
W zależności od budowy zwolnicy możemy wyróżnić sety redukcyjne pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu. Na pierwszy rzut oka mechanizm przekładni planetarnej może wydawać się złożony. Jednak jeśli porównamy go do układu słonecznego, to sprawa jest o wiele mniej skomplikowana. Najprościej ujmując: w centrum przekładni znajduje się koło słoneczne (zamontowane na wałku) wokół którego krążą – niczym planety – pozostałe elementy, czyli zazębiające się wzajemnie koła zębate.
Gdy koła zębate, czyli satelity, obracają się wokół własnej osi. Wewnątrz przekładni następuje podział energii na poszczególne koła satelitarne, które przekazują je do następnych elementów układu.
Jak uniknąć awarii?
Olbrzymią zaletą przekładni planetarnych jest ich wytrzymałość. Ale jak pokazuje nasze doświadczenie – dosyć często ulegają uszkodzeniom. Najczęstszym powodem awarii zwolnicy jest oczywiście brak oleju w przekładni. Należy zatem regularnie kontrolować jego stan, ponieważ jego deficyt prowadzi nie tylko do zatarcia łożysk czy wytarcia wałków, ale nawet do zerwania całego korpusu zwolnicy.
Set redukcyjny może ulec zniszczeniu również wtedy, gdy stan oleju jest w normie, ale łożysko główne będzie wymagało wymiany ze względu na wypracowanie się. Koparka wydaje wówczas specyficzny trzask. Jeśli go zignorujemy, to łożysko rozsypie się, wpadnie pomiędzy satelity i je uszkodzi. Zwolnica będzie wówczas wymagała regeneracji.
Powodem awarii bywają również wypracowane uszczelnienia – jeśli zauważysz wycieki, to niezwłocznie zajmij się ich regeneracją.
Zalety
Przekładnie planetarne są bardzo popularne, ponieważ pozwalają dowolnie zmieniać prędkość oraz siłę obrotową. Są stosowane szczególnie w tych maszynach, które działają na wysokich obrotach, a są niewielkie gabarytowo. Ich walorem jest przenoszenia napędu wielopunktowo, dzięki czemu poszczególne zęby w kołach zębatych są narażone na mniejsze obciążenie. To z kolei wpływa na żywotność przekładni.
Zastosowanie przekładni planetarnej jest od wielu lat najlepszą metodą przeniesienia napędu w maszynach gąsienicowych.