
Uszczelnienie siłownika
Siłowników hydraulicznych używa się w różnych układach hydraulicznych pojazdów budowlanych oraz mniejszych gabarytowo maszyn. Zamieniają one energię pod wpływem ciśnienia wytworzonego przez ciecz (najczęściej jest to zagęszczony olej). Dzięki temu wprawiają poszczególne elementy w ruch, na przykład ramię koparki. Organem roboczym siłownika mogą być tłok, nurnik lub membrana, umieszczone w cylindrycznym korpusie.
Siłowniki hydrauliczne nie mogłyby prawidłowo działać bez zestawów uszczelnień. Podczas pracy poddaje się je wysokim ciśnieniom, temperaturom oraz siłom. W tak trudnych warunkach muszą zatrzymywać wycieki płynu hydraulicznego zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. W związku z tym musimy dbać o jak najwyższą jakość uszczelnień i stale kontrolować ich stan.
Uszkodzenia siłownika
Siłownik hydrauliczny jest znacznie mniej skomplikowany w budowie niż rozdzielacz hydrauliczny. Niemniej, to czy jesteśmy w stanie sami naprawić siłownik jest uzależnione od rodzaju i stopnia awarii. Częstym podłożem uszkodzeń siłownika hydraulicznego jest wypracowanie się jego uszczelnień. W ramieniu koparek czy minikoparek wyróżniamy trzy typy zestawów uszczelnień. Są to: uszczelnienie siłownika głównego, uszczelnienie siłownika łyżki oraz uszczelnienie siłownika łamania ramienia. Złe dobranie uszczelnień lub ich wątpliwa jakość zdecydowanie skracają ich możliwości robocze. Przecieki spowodują powstawanie nalotów i zanieczyszczeń na układzie mechanicznym siłownika, a także spadek wydajności i mocy całego układu.
Jeśli jesteś pewien, że naprawy wymaga jedynie uszczelnienie, to możesz spróbować wymienić je sam. Choć wymiana uszczelnienia nie wydaje się zbyt skomplikowana, to wymaga pewnej precyzji, wiedzy i oczywiście zaplecza warsztatowego. W związku z tym, jeśli nie czujesz się pewnie powinieneś zwrócić się z pomocą do specjalisty. Niedokładny montaż może bowiem pociągnąć za sobą kolejne niechciane uszkodzenia.
Wymiana uszczelnienia siłownika hydraulicznego
Pierwszym krokiem jest demontaż siłownika i sprawdzenie jego stanu technicznego. Odczekaj z wyciągnięciem tłoczyska do momentu spłynięcia resztek oleju. Jeżeli siłownik nie jest znacząco uszkodzony, to nie powinno z niego nic wypaść (poza prowadnicami). Oszacuj stan tłoczyska, tłoka oraz rury cylindrycznej. Jeżeli nic nie budzi zastrzeżeń możesz rozpocząć wymianę uszczelniaczy. Aby to zrobić rozłącz tłok od tłoczyska, następnie zsuń z niego dławnicę. Najpierw wymień uszczelnienia na dławicy, następnie te na tłoku. Po wszystkim możesz zająć się ponownym montażem. Dławnica musi znajdować się na tłoczysku – tak samo jak podczas demontażu. Następnie wsuń tłok i uważaj, aby prowadnice i uszczelki nie zsunęły się z niego.