
Pojazdy gąsienicowe wymagają zastosowania skutecznej ochrony ułożyskowania rolek bieżnych, podporowych i zwrotnych, piast lub osi napędów kołowych przed przenikaniem pyłów, piasku, błota, kamieni czy ziemi. Innymi słowy uszczelnienie ślizgowe jest to metalowe uszczelnienie zwolnicy, którego celem jest zachowanie szczelności części przekładniowej hydromotoru.
Uszczelnienia ślizgowe
Mechanizmy napędowe maszyn gąsienicowych pracują w trudnych warunkach i są poddawane wysokim obciążeniom. Pociąga to za sobą ich szybkie zużycie. Awarie powstające z ich udziałem są bardzo kosztowne i czasochłonne – jednak uszczelnienia ślizgowe świetnie sprawdzają się w tych trudnych warunkach. Stosuje się je na całym świecie w maszynach i urządzeniach przemysłowych. Doskonale sprawdzają się tam, gdzie zawodzą standardowe uszczelniania z gumową wargą uszczelniającą. Są odporne na wszelakie zanieczyszczenia i gwarantują dłuższą żywotność maszyny.
Kiedy stosuje się uszczelnienie ślizgowe?
Jak wspomnieliśmy wyżej – przede wszystkim w pojazdach gąsienicowych, które wymagają szczególnej ochrony. Uszczelnienia ślizgowe wykorzystuje się także w sytuacji wysokich prędkości obrotowych, do około 10 m/s oraz w miejscach wymagających zminimalizowanie tarcia. Z powodzeniem stosuje się je również w maszynach, które są narażone na korozję z powodu postojów i na wyciek oleju na zewnątrz. Producenci wymieniają również wykorzystywanie tych uszczelnień tam, gdzie możliwe jest zapewnienie ciągłego pokrycia powierzchni uszczelniających środkiem smarnym i odprowadzenie wydzielającego się ciepła na powierzchni współpracujących ze sobą pierścieni metalowych.
Budowa uszczelnienia ślizgowego
Uszczelnienie składa się z dwóch identycznych pierścieni metalowych, które są osadzone w gniazdach montażowych za pomocą gumowych o-ringów. Podczas montażu o-ringi ulegają deformacji, która wynika z kształtu zabudowy. Po zamontowaniu siły przywracające pierwotny kształt o-ringów wywierają nacisk na metalowe powierzchnie uszczelniające i przenoszą moment tarcia na elementy korpusu. Zapewniają także szczelność układu. Z kolei pierścienie metalowe otwierają się w kierunku osi układu i tworzą w ten sposób szczelinę w kształcie klina. Dzięki niemu dobrze odprowadza się środek smarny i zapewnia odpowiednie chłodzenie. Zapobiega to również zagrzaniu powierzchni uszczelniających.
W naszej ofercie znajdziecie Państwo bardzo szeroki wybór takich uszczelnień. W przypadku dokonywania zamówienia bardzo ważne jest podanie wymiarów uszczelnienia – średnicy wewnętrznej i zewnętrznej oraz wysokości. Bardzo często uszczelnienia różnią się między sobą milimetrami, więc precyzyjne podanie wymiarów przez klienta jest niezbędne. Bez tych informacji dobranie odpowiedniego uszczelnienia będzie niemożliwe.