
Uszkodzenie przekładni jazdy – jak go uniknąć?
Podobny artykuł pojawił się na naszym blogu ponad dwa lata temu. Niemniej, dzisiaj przypominamy jak uniknąć awarii przekładni jazdy.
Najważniejsze to eksploatować maszynę zgodnie z zaleceniami producenta. Doskonale wiemy, że czasem jest to niemożliwe. Dlatego też nieuniknione są kłopoty z podzespołami maszyny. Jeśli chcemy uchronić naszą maszynę przed uszkodzeniami układu jezdnego,w którym najczęściej awarii ulegają układy satelitarne zębatek zaleca się:
– wymianę oleju w przekładni co 250 mtg. Naszym zdaniem (różniącym się od konkurencji) nie jest ważne jak dobry jakościowo, czy jak drogi olej wlejemy do przekładni. Ważne jest to żeby po prostu on tam był i aby był niewypracowany. Dlatego jeśli nasza maszyna jest dosyć mocno eksploatowana pod kątem jazdy zaleca się nawet częstszą wymianę oleju na zwykły olej przekładniowy. Pamiętajmy o tym aby wymieniać olej po rozgrzaniu układu jazdy, oraz aby ilość oleju wlanego zajmowała nie więcej niż 2/3 powierzchni przekładni.
– nasłuchiwanie czy podczas pracy z okolic hydromotoru nie dochodzi niepokojący dźwięk. Jeżeli dźwięk przypomina trzask, zgrzyt należy bezzwłocznie zakończyć pracę maszyną i zdiagnozować pochodzenie niepokojącego dźwięku. Jest to prawdopodobnie problem z przekładnią lub zębatkami układu satelitarnego. Jeżeli natomiast dźwięk przypomina mocne ocieranie się metalu prawdopodobną przyczyną jest zacieranie się łożysk lub niski poziom oleju. W tym przypadku zaleca się powolne zakończenie pracy i zdiagnozowanie istoty problemu.
– badać czy nasz układ jazdy nie ma wycieków. Najlepiej da się to zaobserwować pozostawiając maszynę na twardszym podłożu, zdjęciu gąsienicy i pochyleniu się pod hydromotorem. Następnie sprawdzenia czy na naszym urządzeniu nie zbiera się niepokojący osad (jest to pierwsza oznaka problemu). Następnie pozostawienia maszyny na kilka godzin, aby zaobserwować czy na podłożu nie pokazują się plamy sygnalizujące wyciek oleju.
– badać czy łożyska między przekładnią a hydromotorem nie mają zbyt dużych luzów. Najłatwiej zbadać to w następujący sposób. Należy zdjąć gąsienicę, następnie złapać oburącz koło napędowe po przeciwległych jego stronach i poruszać nim na boki. Jeżeli podczas tej czynności wychylenia urządzenia są spore lub odbywa się to bardzo łatwo należy mieć na uwadze zbliżającą się wymianę łożysk. Ta metoda ma popularne zastosowanie w minikoparkach
Stosując się do tych zaleceń zminimalizujemy prawdopodobieństwo uszkodzenia przekładni układu jazdy.