
Wałek silnika jazdy jest to element układu napędowego hydromotoru jazdy koparki. Przekazuje napęd bezpośrednio z pompy tłoczkowej silnika do zwolnicy gdzie łączy się z wałkiem zwolnicy. Te dwa wałki przekładni, to doprawdy świetny duet!
Wałek silnika jazdy
Wałek silnika na swojej długości posiada dwa uzębienia wieloklinowe. Pierwsze (szersze) montujemy do bloku silnika jazdy, drugie (mniejsze) jest miejscem przekazania napędu do wałka zwolnicy. Podstawowym objawem uszkodzenia wałka silnika jazdy jest brak przeniesienia napędu. Innymi słowy, zwolnica się nie kręci – pomimo nadania ruchu na dźwigni jazdy i słyszalnej pracy silnika jazdy. Drugim objawem uszkodzenia silnika jazdy jest także zgrzytanie wewnątrz przekładni.
Co to jest wałek zwolnicy i do czego służy?
Wałek zwolnicy jest to mechaniczny element przeniesienia napędu w przekładni planetarnej jazdy lub obrotu maszyn gąsienicowych. Ma on budowę wzdłużną. Na górnej jego części znajduje się koło zębate, które napędza górny rząd satelit i zarazem wprowadza całą przekładnię w ruch. Na dole zaś znajdziemy wieloklin, który jest miejscem łączenia się wałka zwolnicy z wałkiem silnika.
Wałek przekładni jest najważniejszym elementem przekładni planetarnej, ponieważ bez niego nie można by było w ogóle wprowadzić przekładni w ruch. Co istotne, ze względu na dwustronny napęd hydromotorów jazdy czy obrotu, wałek zwolnicy jest najbardziej narażonym na uszkodzenie elementem przekładni. Szarpania maszyną do przodu czy do tyłu lub z boku na bok znacznie skracają jego żywotność.
Wałki przekładni: awarie – czy można ich uniknąć?
Zasadniczo nie da się tego uniknąć. Prędzej czy później wałek się zużyje i trzeba będzie naprawić układ przeniesienia napędu. Należy jednak zwrócić uwagę na jak najbardziej płynną pracę tych podzespołów.
W przypadku zdiagnozowania uszkodzenia wałka silnika jazdy należy wymienić uszkodzony wałek wraz z wałkiem zwolnicy. W 99% przypadków uszkodzeniu ulegają obydwa elementy przeniesienia napędu. Jeżeli wymienimy tylko jeden element, to oczywiście maszyna zacznie pracować tak jak wcześniej. Jednak za pół roku – może rok, czeka nas ponowne rozbieranie silnika w celu wymiany drugiego elementu. Po wymianie obydwu wałków zminimalizowane zostaną luzy podczas zmian kierunków jazdy koparki (przód, tył). Tym samym urządzenie wytrzyma dużo, dużo dłużej oraz zaoszczędzimy czas związany z ponownym rozbieraniem hydromotoru oraz zakupem i wymianą części.
Jak wyszukać wałki przekładni?
Jeśli szukasz wałka zwolnicy powinieneś przygotować kilka informacji. Mianowicie ilość zębów zębatki, ilość wieloklinów i całkowitą długość wałka. Te informacje pomogą znaleźć odpowiedni wałek do zwolnicy. Podobnie jest w przypadku wałka silnika jazdy – potrzebne będą długość oraz ilość wielowypustów. Jeśli masz problem z ich znalezieniem lub z wymianą to zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami.