FHU SOJKA

  • polski
  • angielski
  • czeski
  • niemiecki
  • rosyjski
  • STREFA KLIENTA
    • REJESTRACJA / LOGOWANIE
    • MOJE KONTO
    • REALIZACJA ZAMÓWIENIA
  • Aktualnie brak produktów w koszyku
  • HOME
  • O FIRMIE
  • SERWIS
  • JAK WYSŁAĆ
  • SKLEP ON-LINE
  • BAZA WIEDZY
  • KONTAKT
WIKTOR SOJKA
16 października 2018 / Published in PORADNIKI, USZKODZENIA I AWARIE

Zębatka zwolnicy – jakie ma zastosowanie i jak uniknąć awarii?

Zębatka zwolnicy: Co to jest i do czego służy?

Zębatka zwolnicy hydromotoru jest to zębate koło napędowe mające zastosowanie w planetarnych przeniesieniach napędu. W zależności od budowy zwolnicy występują: jeden, dwa lub trzy rzędy satelit (zębatek napędowych). Każdy rząd posiada od 2 do 5 kół zębatych. Rzędy satelit liczone są od dołu czyli od łożysk głównych. Zębatki pierwszego rzędu zawsze są największe, im wyżej tym zębatki są mniejsze. Ilość kół zębatych oraz ich średnica świadczy o jakości oraz przełożeniu całego planetarnego układu napędowego.

Planetarny układ napędowy składa się z satelit – kół zębatych, zębatek pośrednich, które przenoszą napęd między poszczególnymi rzędami satelit oraz zębatki lub wałka atakującego – tak zwana zębatka słoneczna. Nazwa słoneczna powstała z analogicznego porównania z układem słonecznym (słońce w środku, a planety – satelity krążą wokół niej).

 Planetarny układ napędowy od kilkudziesięciu lat jest najlepszym sposobem przeniesienia napędu w maszynach gąsienicowych. Im więcej rzędów satelit posiada przekładnia tym mocniejsze jest przełożenie napędu. Najczęściej psują się układy napędowe posiadające jeden rząd satelit, ponieważ siła oddziałująca pomiędzy kołami napędowymi podczas ruszania do przodu i do tyłu jest zbyt wielka, co powoduje szybkie zużycie zębatki lub wałka atakującego.

Jak uniknąć poważnej awarii?

W momencie kiedy Ty lub Twój operator usłyszysz strzelanie dochodzące z układu napędowego (w okolicach gąsienicy) natychmiast przerwij pracę ponieważ każdy ruch uszkodzonego układu napędowego powoduje większe zniszczenia. Najpierw dochodzi do uszkodzenia jednej z satelit, której kawałki dostają się do łożyska. Wtedy dochodzi do zatarcia łożyska i wysypania się wałków, które natomiast wpadają między resztę kół napędowych i wszystko zaczyna się „mielić”.

Wyobraź sobie, że każdy ruch wajchą w tej sytuacji to koszt około 500 zł. Ponieważ przy każdym ruchu zaczyna się psuć następny element przekładni. Dlatego warto przerwać natychmiast pracę i zdiagnozować uszkodzenie w serwisie zwolnic.

Jak dobrać koła zębate?

Koła zębate do maszyn powyżej 5 ton można dobrać po numerach katalogowych. Jeśli chodzi o mniejsze maszyny większość producentów nie przewiduje naprawy hydromotoru tylko wymianę na nowy. Oryginalny hydromotor w serwisie do maszyny 3-5 ton to koszt między 7 a 15 tys zł.

Wyjątkami są takie firmy jak: CAT, VOLVO, HITACHI, KOMATSU. Udostępniają one sporą część katalogów także do mniejszych koparek.

W innym przypadku ( DOOSAN, YANMAR, CASE, ZEPPELIN, BOBCAT, JCB, KUBOTA, TEREX) należy wysłać urządzenie do serwisu hydromotorów lub podać sprzedawcy ilości zębów poszczególnych elementów, średnicę wewnętrzną, zewnętrzną oraz wysokość oraz przesłać zdjęcia uszkodzonych elementów. W ten sposób powinno udać się namierzyć uszkodzone elementy 

Uszkodzony wieniec zewnętrzny, obudowa zwolnicy 

Jeżeli uszkodzona została obudowa zewnętrzna zwolnicy (pierścień zębaty) należy skonsultować się z serwisem zwolnic i ustalić czy da się ją zregenerować czy lepiej zakupić nowe urządzenie.

Nie polecamy zakupu zamienników, lepiej jest zregenerować oryginalny hydromotor lub zakupić nowy także oryginalny jednak często może się okazać, że ten oryginalny będzie wart ponad połowę wartości maszyny. Zamienniki zwolnic mają strasznie słabe silniki hydrauliczne. Nie dość, że od momentu zakupu będzie on miał około 30% wolniejszą lub szybszą jazdę niż oryginalny, to przy pierwszym lepszym upale połączonym z większą eksploatacją maszyn i silnik się przegrzeje co spowoduje drastyczny spadek prędkości jazdy danej strony. O problemie z wyjazdem po najazdach nie wspomnę. 

Przykłady zdjęć uszkodzonych elementów planetarnego układu napędowego:

uszkodzona obudowa zwolnicy
uszkodzone koło zębate pośrednie
uszkodzony wałek silnika obrotu
uszkodzona zwolnica
uszkodzone koła napędowe
uszkodzone koła napędowe

What you can read next

Naprawa pompy hydraulicznej
Jak skutecznie szukać części do zwolnicy?
Jak przygotować minikoparkę na zimę?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

Wyszukaj

 

NAJNOWSZE WPISY:

  • Serwis koparki – jak przygotować sprzęt na sezon wiosenny?

  • Wycieki z silnika obrotu – przyczyny i skutki

  • Czy minikoparka Kubota KX018-4 oraz Kubota U36-4 to odpowiednie maszyny do budowy linii światłowodowych?

  • W jaki sposób zużywają się rolki jezdne koparki?

  • Podwozie gąsienicowe koparki: podstawy pielęgnacji

 

KATEGORIE WPISÓW:

  • Bez kategorii
  • budownictwo ziemne
  • DEMONTAŻ I MONTAŻ
  • KOPARKI
  • NAPRAWA ZWOLNICY
  • PORADNIKI
  • PORADY EKSPERTA
  • REGENERACJA
  • SPRZEDAŻ KOPAREK
  • USZKODZENIA I AWARIE
  • ŁADOWARKI
 

ARCHIWA WPISÓW:

  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • październik 2018
  • czerwiec 2018
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016

KATEGORIE W SKLEPIE ON-LINE:

ZĘBATKI ATAKUJĄCE
SETY REDUKCYJNE
OBUDOWY ZWOLNICY
WAŁKI ZWOLNICY
WAŁKI SILNIKA
ZĘBATKI POŚREDNIE
KOMPLETNE PRZEKŁADNIE PLANETARNE
USZCZELNIACZE SILNIKÓW JAZDY
USZCZELNIENIA GŁÓWNE I PŁYWAJĄCE
ŁOŻYSKA IGIEŁKOWE I KOSZYCZKOWE SATELIT
ŁOŻYSKA WALCOWE SATELIT
ZĘBATKI I SATELITY
ŁOŻYSKA GŁÓWNE
ZAWORY TALERZOWE SILNIKA JAZDY
TŁOCZKI SILNIKA JAZDY
STABILIZATORY SILNIKA JAZDY
PROWADNICE SILNIKA JAZDY
KORBOWODY I CZĘŚCI
USZCZELNIACZE SILNIKÓW OBROTU
USZCZELNIACZE CYLINDRYCZNE SIŁOWNIKÓW
ŁOŻYSKA WAŁKA SILNIKA
ŁOŻYSKA STOŻKOWE
O-RINGI I SIMMERINGI
TURBINY

MAPA WITRYNY:

STRONA GŁÓWNA
O NASZEJ FIRMIE
NASZ SERWIS
JAK WYSŁAĆ
BLOG
DOJAZD DO NAS
KONTAKT Z NAMI

STREFA UŻYTKOWNIKA:

SKLEP ON-LINE
MOJE KONTO
REJESTRACJA KONTA
REALIZACJA ZAMÓWIENIA
MÓJ KOSZYK
REGULAMIN SKLEPU ON-LINE
POLITYKA PRYWATNOŚCI
USTAWIENIA PRYWATNOŚCI
WYLOGUJ SIĘ

ZNAJDŹ NAS NA INSTAGRAMIE

Zobacz też nasze inne witryny: NAPRAWA HYDROMOTORÓW

Projekt i realizacja: pi-ART Agencja

Copyright © FHU SOJKA 2017 ~ 2019
Wszelkie Prawa Zastrzeżone

naprawa zwolnic  |  naprawa zwolnicy  |  naprawa hydromotoru  |  naprawa hydromotorów  |  naprawa silników jazdy  |  naprawa silnika jazdy  |  regeneracja zwolnic  |  regeneracja hydromotorów  |  regeneracja silników jazdy  |  naprawa rozdzielaczy  |  regeneracja rozdzielaczy  |  części do zwolnic  |  części do silników jazdy  |  turbosprężarka koparki  |  uszczelnienie siłownika  |  uszczelnienie zwolnicy  |  łożysko zwolnicy  |  wałek zwolnicy  |  zwolnica koparki  |  hydromotor koparki

Copyright © FHU SOJKA 2017 ~ 2019
Wszelkie Prawa Zastrzeżone

Projekt i realizacja:
pi-ART Agencja

TOP