
To, że zużyte koło napędowe koparki może znacznie uszkodzić gąsienice oraz inne elementy podwozia jest rzeczą oczywistą. Jest ono przymocowane do silnika przekładni głównej, tak że gdy silnik napędowy obraca się, koło napędowe koparki również się obraca. Wtedy jego zęby zazębiają się z ogniwami gąsienicy i powodują, że gąsienica porusza się – podobnie jak zębatka w rowerze zaczepia łańcuch, powodując obrót kół.
Jak sprawdzić zużycie kół napędowych?
Mimo, że koła napędowe nie zużywają się często, należy je regularnie sprawdzać pod kątem oznak uszkodzenia lub zużycia. Głównym obszarem do sprawdzenia są zęby, które zazębiają się z gąsienicą maszyny. Jeśli gwiazda napędowa jest już zużyta, zęby będą bardziej spiczaste i ostre, natomiast dobra zębatka będzie miała bardziej zaokrąglone zęby. Pokazuje to poniższe zdjęcie.
Kiedy zęby zaczynają się zużywać, średnica koła staje się mniejsza. Powoduje to tak zwane niedopasowanie podziałki, w którym zęby gwiazdy napędowej nie współdziałają już tak skutecznie z ogniwami gąsienicy.
Sprawdzenie stanu zużycia kół napędowych jest szczególnie istotne w momencie wymiany gąsienic w koparce. Jest to spowodowane tym, że zużyte koło napędowe koparki przyspiesza zużycie ogniw gąsienic, a to z kolei skutkuje zużyciem gąsienic w znacznie krótszym czasie. Zawsze zaleca się wymianę gwiazd napędowych, podczas montażu nowego zestawu gąsienic w maszynie. Pozwala to zarówno na oszczędność czasu i kosztów ich montażu, ale i zapobiega przedwczesnemu zużyciu i wydłuża czas pracy koparki.
Jak zapobiegać zużyciu?
Jednym z najważniejszych sposobów zapobiegania przedwczesnemu zużyciu gwiazdy jest sprawdzenie naprężenia gąsienic. Zbyt mocne naprężenie spowoduje zużycie zębów koła napędowego. Ważne jest także utrzymywanie podwozia w czystości, ponieważ stan podwozia może wpływać na napięcie gąsienic, w szczególności w przypadku nagromadzenia zaschniętego błota i gruzu).
Bez działającego koła napędowego napęd gąsienic nie będzie w stanie napędzać maszyny. Jeśli wykazuje ono oznaki zużycia, należy je wymienić, zanim zacznie powodować przedwczesne zużycie gąsienic lub negatywnie wpływać na działanie hydromotoru.
Żródła: