FHU SOJKA

  • polski
  • angielski
  • czeski
  • niemiecki
  • rosyjski
  • STREFA KLIENTA
    • REJESTRACJA / LOGOWANIE
    • MOJE KONTO
    • REALIZACJA ZAMÓWIENIA
  • Aktualnie brak produktów w koszyku
  • HOME
  • O FIRMIE
  • SERWIS
  • JAK WYSŁAĆ
  • SKLEP ON-LINE
  • BAZA WIEDZY
  • KONTAKT
Joanna
15 maja 2019 / Published in PORADY EKSPERTA, USZKODZENIA I AWARIE

Zwolnica – jakie są najczęstsze przyczyny awarii? Jak ich uniknąć?

Co to jest zwolnica?

Zwolnica to inaczej przekładnia planetarna. Ma zastosowanie we wszystkich maszynach poruszających się na gąsienicach. W koparkach występują zawsze dwie zwolnice, znacznie oddalone od siebie nie tworząc zwartej konstrukcji. Zwolnice stosuje się przede wszystkim po to, żeby zwiększyć moment obrotowy i zmniejszyć tym samym obroty na gąsienicach.

W zwolnicach przeniesienie napędu odbywa się za pomocą nawzajem zazębiających się kół zębatych. W zależności od budowy zwolnicy możemy wyróżnić sety redukcyjne pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu.

Działanie przekładni planetarnej dosyć często porównuje się do układu słonecznego, na co wskazuje zresztą sama nazwa. Mechanizm działania możemy opisać następująco: w centrum przekładni znajduje się koło (zamontowane na wałku) wokół którego krążą – niczym planety – pozostałe elementy, czyli zazębiające się wzajemnie koła zębate. Gdy koła zębate, czyli satelity, obracają się wokół własnej osi, wewnątrz przekładni następuje podział energii na poszczególne koła satelitarne, które przekazują je do następnych elementów układu.

Zalety

Przekładnie planetarne są bardzo popularne, ponieważ pozwalają dowolnie zmieniać prędkość oraz siłę obrotową. Są stosowane szczególnie w tych maszynach, które działają na wysokich obrotach, a są niewielkie gabarytowo. Ich walorem  jest przenoszenia napędu wielopunktowo, dzięki czemu poszczególne zęby w kołach zębatych są narażone na mniejsze obciążenie. To z kolei wpływa na żywotność przekładni.

Zastosowanie przekładni planetarnej jest od wielu lat najlepszą metodą przeniesienia napędu w maszynach gąsienicowych.

Awarie zwolnicy

Przekładnie planetarne ulegają częstym awariom. Dzieje się tak z kilku powodów. Najczęściej psuje się jakiś wewnętrzny element zwolnicy, na przykład wałek albo zębatka pośrednia czy uszczelnienie. Jeżeli zareagujemy stosunkowo szybko i wymienimy zepsutą część, to nie powinniśmy mieć większych problemów.

Jeżeli jednak zignorujemy objawy – trzaski, wyciek oleju, spadek mocy – to możemy doprowadzić to całkowitego zniszczenia zwolnicy. Ze względu na skalę zniszczeń wewnątrz przekładni nie będzie możliwa jej regeneracja lub jej koszty znacznie przewyższą zakup używanej zwolnicy w dobrym stanie.

Najczęstszą przyczyną awarii jest brak oleju w przekładni, ponieważ olej przekładniowy ma tendencję do szybkiego wypracowywania się. Brak oleju w przekładni lub niski jego stan pociąga za sobą zatarcia łożysk, wytarcia wałków atakujących, deformację zębów a nawet rozerwanie korpusu. Należy zatem nieustannie kontrolować jego stan, ponieważ w ten sposób unikniemy zbędnych uszkodzeń.

Ostatnim z kluczowych czynników wpływających na awarię zwolnicy jest zbyt duża ilość oleju w zwolnicy. Posiadacze lub operatorzy często wlewają tam olej metodą „do pełna”. Podczas zwiększenia się temperatury olej zaczyna zwiększać swoją objętość. Powoduje to wypychanie uszczelnień gumowych, a co za tym idzie wyciek oleju lub też rozerwanie korpusu zwolnicy.

Kontroli powinny podlegać również uszczelnienia. Niestety, nie mamy żadnego wpływu na wypracowanie się uszczelnień dociskanych przez łożyska, które powodują wyciek oleju i w konsekwencji zatarcie się łożysk. Musimy regularnie sprawdzać czy nasza maszyna pracuje należycie.

What you can read next

Naprawa zwolnicy Hitachi
Serwis koparki – jak przygotować sprzęt na sezon wiosenny?
Poradnik dla operatora : jak uniknąć awarii hydromotoru- naprawa zwolnicy

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

Wyszukaj

 

NAJNOWSZE WPISY:

  • Serwis koparki – jak przygotować sprzęt na sezon wiosenny?

  • Wycieki z silnika obrotu – przyczyny i skutki

  • Czy minikoparka Kubota KX018-4 oraz Kubota U36-4 to odpowiednie maszyny do budowy linii światłowodowych?

  • W jaki sposób zużywają się rolki jezdne koparki?

  • Podwozie gąsienicowe koparki: podstawy pielęgnacji

 

KATEGORIE WPISÓW:

  • Bez kategorii
  • budownictwo ziemne
  • DEMONTAŻ I MONTAŻ
  • KOPARKI
  • NAPRAWA ZWOLNICY
  • PORADNIKI
  • PORADY EKSPERTA
  • REGENERACJA
  • SPRZEDAŻ KOPAREK
  • USZKODZENIA I AWARIE
  • ŁADOWARKI
 

ARCHIWA WPISÓW:

  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • październik 2018
  • czerwiec 2018
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016

KATEGORIE W SKLEPIE ON-LINE:

ZĘBATKI ATAKUJĄCE
SETY REDUKCYJNE
OBUDOWY ZWOLNICY
WAŁKI ZWOLNICY
WAŁKI SILNIKA
ZĘBATKI POŚREDNIE
KOMPLETNE PRZEKŁADNIE PLANETARNE
USZCZELNIACZE SILNIKÓW JAZDY
USZCZELNIENIA GŁÓWNE I PŁYWAJĄCE
ŁOŻYSKA IGIEŁKOWE I KOSZYCZKOWE SATELIT
ŁOŻYSKA WALCOWE SATELIT
ZĘBATKI I SATELITY
ŁOŻYSKA GŁÓWNE
ZAWORY TALERZOWE SILNIKA JAZDY
TŁOCZKI SILNIKA JAZDY
STABILIZATORY SILNIKA JAZDY
PROWADNICE SILNIKA JAZDY
KORBOWODY I CZĘŚCI
USZCZELNIACZE SILNIKÓW OBROTU
USZCZELNIACZE CYLINDRYCZNE SIŁOWNIKÓW
ŁOŻYSKA WAŁKA SILNIKA
ŁOŻYSKA STOŻKOWE
O-RINGI I SIMMERINGI
TURBINY

MAPA WITRYNY:

STRONA GŁÓWNA
O NASZEJ FIRMIE
NASZ SERWIS
JAK WYSŁAĆ
BLOG
DOJAZD DO NAS
KONTAKT Z NAMI

STREFA UŻYTKOWNIKA:

SKLEP ON-LINE
MOJE KONTO
REJESTRACJA KONTA
REALIZACJA ZAMÓWIENIA
MÓJ KOSZYK
REGULAMIN SKLEPU ON-LINE
POLITYKA PRYWATNOŚCI
USTAWIENIA PRYWATNOŚCI
WYLOGUJ SIĘ

ZNAJDŹ NAS NA INSTAGRAMIE

Zobacz też nasze inne witryny: NAPRAWA HYDROMOTORÓW

Projekt i realizacja: pi-ART Agencja

Copyright © FHU SOJKA 2017 ~ 2019
Wszelkie Prawa Zastrzeżone

naprawa zwolnic  |  naprawa zwolnicy  |  naprawa hydromotoru  |  naprawa hydromotorów  |  naprawa silników jazdy  |  naprawa silnika jazdy  |  regeneracja zwolnic  |  regeneracja hydromotorów  |  regeneracja silników jazdy  |  naprawa rozdzielaczy  |  regeneracja rozdzielaczy  |  części do zwolnic  |  części do silników jazdy  |  turbosprężarka koparki  |  uszczelnienie siłownika  |  uszczelnienie zwolnicy  |  łożysko zwolnicy  |  wałek zwolnicy  |  zwolnica koparki  |  hydromotor koparki

Copyright © FHU SOJKA 2017 ~ 2019
Wszelkie Prawa Zastrzeżone

Projekt i realizacja:
pi-ART Agencja

TOP